NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Telewizja, Radio, Prasa / Wypowiedź Łukasza Kowalskiego

2 stycznia 2017

Najważniejszy sukces 2016

To bez wątpienia rozwój treści wideo w internecie. Najbardziej aktywnymi graczami są obecnie Onet i WP. Obu portalom udało się ściągnąć do siebie znanych dziennikarzy i stworzyć przy ich udziale wartościowe materiały wideo. Teraz Onet i WP przenoszą swoje doświadczenie z internetu do dwóch nowych kanałów telewizji naziemnej.

Największa porażka 2016

Porażką możemy zdecydowanie określić drastyczny spadek czytelnictwa gazet i sprzedaży prasy w Polsce. Negatywną zmianą jest także wycofanie się z naszego rynku NBC Universal. To pierwsze wycofanie się z Polski zagranicznego gracza na rynku telewizyjnym.

Najważniejsza zmiana w 2016

Bez wątpienia jedną z najważniejszych zmian na rynku mediów była adaptacja TVN pod nowymi, amerykańskimi rządami Scripps Network Interactive, po zeszłorocznym przejęciu spółki. Tu zmiany idą w bardzo ciekawym kierunku zarówno dla TVN jak i dla SNI, które coraz cieplejszym okiem patrzy na naszą część świata. Do wyzwań tego roku zaliczyłbym również zastąpienie Czwórki PR – Polskim Radiem 24 – czyli radiem informacyjnym publicznego nadawcy, który jest też jedynym na rynku konkurentem dla TOK FM.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wejście Netflixa do Polski, które oznacza ogromne zmiany na polskim rynku VOD. Zmiany na dobre, w szczególności dla użytkowników. Teraz Netflix oferuje swoim klientom także możliwość oglądania treści w trybie offline. To udogodnienie spotkało się z ogromnym uznaniem użytkowników szczególnie, że zostało wprowadzone w Polsce w pierwszym "rzucie" razem z największymi rynkami.

Najciekawsze trendy w 2016

Spadek sprzedaży prasy drukowanej, przy jednoczesnym wzroście znaczenia internetu, który goni telewizję. Według badania PwC w 2020 r. w Polsce wydatki na reklamę w internecie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Adaptacja TVN pod amerykańskimi rządami była nie tylko najważniejszą zmianą tego roku, ale także jednym z najtrudniejszych wyzwań. Po latach rodzinnego zarządzania objęcie przez Jima Samplesa steru TVN było wyzwaniem również dla niego. TVN ma szansę skorzystać z najlepszej rynkowej wiedzy i przenieść ją na nasz grunt. Istotny będzie know-how dotyczący treści online i nowych mediów.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Kampania „12 zawodnik" przeprowadzona przez BZ WBK przy okazji mistrzostw Europy w piłce nożnej. Kluczem tej kampanii było świetne wykorzystanie social media (Facebook, Twitter, Periscope, Snapchat i YouTube). Rewelacyjnym posunięciem było uruchomienie kanału na Twitterze, mimo mniejszej popularności tego narzędzia w Polsce, chociażby w stosunku do Facebooka. To właśnie na Twitterze swoimi komentarzami dzielili się zagraniczni komentatorzy, m.in. kibic naszej reprezentacji Russell Crowe i to właśnie tam skierowane były oczy publiczności i mediów. Kampania osiągnęła sukces, przede wszystkim ze względu na połączenie szerokiego spektrum narzędzi z bardzo dobrze dobranymi ambasadorami.

Ocena obecnej kondycji branży

Rynek medialny utrzymuje się na stabilnym, silnym poziomie. Jak wcześniej wspominałem, cały czas maleje znaczenie prasy na rynku, za to znacząco rośnie rola internetu. To samo tyczy się telewizji, która szuka nowych rozwiązań, by zminimalizować odpływ swoich użytkowników. Zmiany na rynku dostrzegają reklamodawcy, którzy coraz śmielej inwestują w kampanie prowadzone w internecie i w efekcie rynek reklamy internetowej, mobilnej i wideo w sieci rośnie najszybciej.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Część nadawców dokona małego rebrandingu swoich kanałów telewizyjnych. Najgłośniejszym wydarzeniem na początku roku będzie premiera kanału wprowadzonego przez Scripps Networks Interactive pod nazwą HGTV (Home & Garden TV). To zupełnie nowy format, który jeszcze nie był obecny na polskim rynku i może okazać się sukcesem. Na pewno dużą rolę na rynku naziemnej telewizji cyfrowej odegrają też cztery nowe kanały: Metro, WP, Nowa TV i Zoom TV. Warto się im przyglądać.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem jest przewidzenie sytuacji na rynku reklamowym. W tym roku byliśmy świadkami działań spółek skarbu państwa, które rezygnowały z reklam w wielu mediach. To wywołało niepokój w branży. Pod znakiem zapytania stoją również inicjatywy polityczne mające porządkować rynek mediowy w Polsce. Mimo to mam nadzieję, że w przyszłym roku wzrosty wydatków reklamowych będą wyższe w stosunku do wyników w 2016 r.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017 / Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Zaobserwujemy także większą liczbę oglądających treści wideo w internecie i postępujący rozwój programów i telewizji online prowadzonej przez Onet, WP czy Business Insidera. Wzrośnie też popularność dużych produkcji serialowych oraz przenoszenie treści telewizyjnych do internetu, przez co HBO GO, Player (należący do TVN) czy Netflix urosną jeszcze bardziej w siłę.

 

Łukasz Kowalski

Dyrektor Działu Corporate & Financial Communications

MSLGROUP Poland

Komentarz ukazał się w serwisie Nowy Marketing 29 grudnia 2016 r. PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

MSLGROUP

Nasza praca to tworzenie i dostarczanie klientom wartości, która polega na łączeniu umiejętnego sprawiania bycia słyszanym (poprzez zaangażowanie) z siłą przekonywania (poprzez stosowność).

Dzisiaj żyjemy w świecie realnych społeczności, w którym jednostki z chęcią angażują się
w relacje z innymi ludźmi, markami i organizacjami. Nawiązują znajomości, prowadzą rozmowy i dzielą się z nimi informacjami – ale tylko z tymi podmiotami, które w zamian za ich czas i atencję oferują im konkretną, oczekiwaną wartość.

Jesteśmy pasjonatami nauki i sztuki słuchania oraz angażowania ludzi. Z wyczuciem,
ze zrozumieniem i z odpowiedzią, że jest to przydatne i wartościowe. Pomagamy firmom, markom i organizacjom przejść od kampanii do narracji, od narzucania się do angażowania, od konsumentów do społeczności.

Zrealizowaliśmy dla nich kilkadziesiąt kampanii, które zmieniły ich pozycję rynkową. Zdobyliśmy za nie wiele nagród, w tym tę najcenniejszą, czyli przyznawaną przez prestiżowy Holmes Report tytuł 2015 Eastern European Consultancy of the Year.

Należymy do Grupy Publicis i zatrudniamy w Polsce blisko 100 konsultantów z wieloletnim doświadczeniem po stronie klienta, co gwarantuje zrozumienie branż, którym doradzamy. Nasze warszawskie biuro jest hubem na Centralną i Wschodnią Europę - w poprzednim roku otworzyliśmy biura w Rumunii, Bułgarii i Słowenii.

Jesteśmy MSLGROUP. Sprawiamy, że głos naszych klientów ma znaczenie.